Urząd Transportu Kolejowego skontroluje pociągi kursujące do miejscowości wypoczynkowych
W poniedziałek Urząd zorganizował briefing w bazie technicznej Kolei Śląskich, poprzedzający pierwszą z takich doraźnych kontroli. Inspektorzy UTK sprawdzili skład oklejony grudniu ub. roku w barwy "Nieba nad Beskidami", przygotowany w ten sposób na otwarcie linii do Wisły Głębiec po modernizacji. Również w poniedziałek skład ten przewidziano do obsługi połączenia do Wisły.
"Prezes UTK przeprowadza cykliczne kontrole związane z rozpoczęciem wakacji czy ferii. Celem takich kontroli jest potwierdzenie właściwego stanu technicznego pociągów i odpowiedniego komfortu podróży" – wyjaśnił prezes Góra. Wskazał, że do 26 lutego br. Urząd zamierza dodatkowo sprawdzić w ten sposób ok. 100 pociągów.
Góra uściślił, że z wyjątkiem poniedziałkowej kontroli w Kolejach Śląskich, która ze względu na obecność dziennikarzy musiała zostać uzgodniona z przewoźnikiem, kontrole doraźne są niezapowiedziane i odbywają się przed wyruszeniem pociągu w trasę lub podczas jazdy.
Inspektorzy sprawdzają elementy kluczowe dla bezpieczeństwa, jak zestawy kołowe i hamulce, stan techniczny drzwi, kwalifikacje obsługi, a także ważne dla komfortu podróży, jak czystość, działanie klimatyzacji, toalet i oświetlenia, a także działanie informacji głosowej i wizualnej.
W 2022 r. UTK przeprowadził 189 kontroli pociągów pasażerskich (w trakcie jednej kontroli sprawdzanych jest zazwyczaj kilka składów). W czasie ferii, wakacji, świąt i długich weekendów inspektorzy sprawdzili ogółem 300 składów.
W 2022 r. wobec stwierdzonych nieprawidłowości w 65 przypadkach UTK zdecydował o wyłączeniu pojazdów z eksploatacji lub o ograniczeniu eksploatacji. Najczęściej powtarzające się naruszenia dotyczą działania drzwi, błędów w dokumentacji, nieprawidłowego oznakowania pojazdów i niedziałających tablic systemów informacji pasażerskiej.
W przypadku nieprawidłowości prezes UTK nakazuje ich usunięcie i analizę przyczyn. Jeżeli naruszenia nie zostaną usunięte we wskazanym terminie, przewoźnikom grożą kary do 5 tys. euro za każdy dzień opóźnienia.
W poniedziałek szef UTK przekazał m.in., że z danych dotąd przekazanych Urzędowi przez przewoźników za grudzień 2022 r. (mają na to czas do 20 stycznia) wynika, że w całym ub.r. kolej przewiozła w Polsce ponad 340 mln pasażerów – o 95 mln więcej, niż w 2021 r. i o ok. 4 mln więcej, niż w najlepszym dotąd 2019 r., przed pandemią.
Pasażerowie mają prawo reklamować nieodpowiednią jakość podróży u przewoźnika (oczekując zwrotu części ceny biletu), a w razie niesatysfakcjonującej odpowiedzi – zwrócić się ze skargą do UTK poprzez formularz internetowy lub skrzynkę pasazer@utk.gov.pl. W 2022 r. w związku z nieprawidłowym funkcjonowaniem systemu kolejowego wpłynęło do UTK 1858 skarg (o 38 proc., niż rok wcześniej), które najczęściej dotyczyły czystości i opóźnień.
Nieprawidłowości w zakresie bezpieczeństwa w ruchu kolejowym można zgłaszać poprzez aplikację Bezpiecznik oraz na adres bezpieczeństwo@utk.gov.pl.
"Dobrą informacją jest także to, że miernik bezpieczeństwa jest na bardzo dobrym poziomie – jest zbliżony do cyfry 2, co znaczy, że ilość zaistniałych wypadków w odniesieniu do pracy przewozowej jest na jednym z najniższych poziomów" – powiedział w poniedziałek prezes Góra.
Z danych UTK wynika m.in., że w 2022 r. miało miejsce 186 wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, o 30 mniej, niż przed rokiem, przy tej samej liczbie ofiar śmiertelnych tych zdarzeń – 48.(PAP)
autor: Mateusz Babak
mtb/ mick/